10 essentiele olien & een burn-out


Onze bijnieren produceren het stresshormoon cortisol. Dit hormoon heeft een belangrijke invloed op vele processen in ons lijf. Onderandere op insuline (disbalans kan zorgen dat je moeizaam afvalt of juist in gewicht aankomt) en serotonine (ons gelukshormoon, in combinatie met slechte voeding wordt dit hormoon tekort aangemaakt waardoor je je depressief kan voelen)

Een hormonale disbalans, en dan vooral je bijnieren die in complete stressmodus gaan, kan zich op verschillende manieren uiten. Daardoor is het vaak moeilijk te bepalen waar de klachten vandaan komen en wat we eraan kunnen doen. De huisarts koppelt de symptomen vaak niet aan uitgeputte bijnieren en zo kan het zijn dat je jaren met klachten rondloopt en verschillende dingen hebt geprobeerd. Van anti-depressiva tot aan synthetische hormonen als “de pil” en het advies om yoga te gaan beoefenen. Vooral bij dat laatste stond ik gek te kijken, waarom moest ik nou iets ontspannends gaan doen terwijl ik juist meer energie wil krijgen en me fitter wil voelen?! Toen wist ik nog niet wat ik nu weet. Door je meer te ontspannen zal je cortisolgehalte dalen en kan je lichaam uit de vechtmodus komen.

Hieronder enkele situaties die gelinkt worden aan uitgeputte bijnieren:

  1.  Je hunkert vaak naar suiker, koolhydraten, vet, zout of een combinatie ervan.

  2. Je hebt moeite om te vallen en in slaap te blijven, ook al ben je moe of je wordt vaak wakker en voelt je niet uitgeslapen.

  3. Je wordt erg snel geïrriteerd of boos.

  4. Je hebt elke dag minimaal 3 kopjes koffie ‘nodig’ en snakt ook naar snoep.

  5. Je voelt je vaak angstig of in de put.

  6. Je hebt meer en meer last van vetopslag rondom je buik/middel.

  7. Je voelt je snel grieperig of bent vaak verkouden.

  8. Je hormonen zijn echt van slag: geen libido, vruchtbaarheidsproblemen, acne, slaapproblemen.

  9. Je focus is verstoord en je geheugen laat je vaak in de steek.

  10. Je spijsvertering werkt niet zoals het zou moeten.

Zoals je kunt zien, is het omgaan met stress ongelooflijk belangrijk voor onze gezondheid en welzijn. Essentiële oliën (samen met andere levensstijl) hebben het vermogen om stress te verlichten en de bijnieren te herstellen en ondersteunen. Door ze consequent te gebruiken, zal je lichaam je bijnieren in hun kracht en functionaliteit herstellen.

Hieronder vind je 10 essentiële olien die hierbij kunnen ondersteunen, kijk welke olie met jou resoneert en ervaar wat deze olie voor jou kan betekenen.

1. Endoflex De olie zorgt voor het behoud van de algehele vitaliteit door de combinatie van essentiële oliën dat diverse systemen in het lichaam ondersteunen (klieren, bloedsomloop, luchtwegen, zenuwstelsel, voortplantingsorganen, enz.). Naast het verbeteren van je welzijn, biedt het ook ondersteuning om je gewicht onder controle te houden en geeft ondersteuning bij de hormoonhuishouding. Het kan verlichting geven bij opvliegers, krampen en PMS.

Smeer Endoflex dagelijks op je bijnieren, deze zitten aan je rug kant. Ter hoogte van je bh bandje. Of neem een capsule in met 3-6 druppels Endoflex en voeg eventueel 3-6 druppels Lavender toe ter ondersteuning van je serotonine (gelukshormoon) niveau.


Een mooie bijkomstigheid van Cinnamon Bark is dat het de werking van andere essentiele oliën kan versterken, net als copaiba essentiële olie.

Cinnamon Bark versterkt zelfliefde, acceptatie en stelt ons in staat negativiteit los te laten.

Breng verdunde etherische olie van Cinnamon Bark aan op de bijnier vitaflexpunten op de onderste binnenste bogen van de voeten. (zie vitaflex foto)


De beste plaats voor het aanbrengen van verdunde essentiële clove olie voor bijnierondersteuning is achter de oren op het kaakbot.


Breng helichrysum aan, verdund op de slapen of achterkant van de nek.


Gebruik lavendel in een kalmerende spray, in de diffuser, of in een roll-onflesje aangebracht op de borst voor het beste resultaat.


Breng Lime verdund achter het oor op het kaakbot aan voor het beste resultaat.


Smeer de olie op je polsen en achter je oren. In de diffuser is dit ook een fijne om te vernevelen.

8. Nutmeg Nutmeg vertoont adrenale cortex-achtige / corticosteroïde activiteit en ondersteunt dus de bijnierfunctie door het verhogen van de energie en het verlichten van nerveuze vermoeidheid en chronische symptomen van stress. Dit geeft zowel nutmeg als clove essentiële olie een stapje voor op andere essentiële oliën bij de behandeling van bijniervermoeidheid.


Ruik Rosemary uit het flesje dmv 2-3 diepe ademhalingen, gebruik in ontspannings- en kussensprays of vernevel ‘m dmv een diffuser.


Gebruik verdund op de bijnier vitaflex punten zoals hierboven is afgebeeld.

Wil je een olie bestellen of meer informatie over de producten van Young Living? Stuur ons een email en we helpen je graag!

Wil je altijd op de hoogte blijven van de nieuwste blogs? Meld je dan aan op onze nieuwsbrief.


E-mail *

#nutmeg #koffieverslaving #burnout #buikvet #yleo #burnout #moe #rosemary #cortisol #hormoonbalans #lime #lavendel #essentieleolien #youngliving #healthylifestyle #energie #clove #Endoflex #stressaway #afvallen #bijnieruitputting #thyme #bijnieren #uitgeputtebijnieren #iOlie #hormonen #futloos

17 keer bekeken

©2020 by Puur22