Moeite met afvallen? Ben je insulineresistent?



Insuline is een hormoon dat door je alvleesklier wordt geproduceerd en het speelt een belangrijke rol in het metabolisme. Je alvleesklier scheidt insuline in je bloedbaan af nadat je een maaltijd eet. Insuline zorgt ervoor dat glucose in je bloedbaan in spieren, cellen en vet terechtkomt. Dit hormoon is ook belangrijk omdat het voorkomt dat glucose zich ophoopt in je bloedbaan. Hoe meer je eet, hoe meer insuline je lichaam afgeeft om je bloedsuikerspiegel te reguleren om het binnen een gezond bereik te houden.


Wanneer de receptoren niet meer gevoelig zijn voor insuline dan kan glucose niet goed begeleid worden naar de cellen en zal het zich ophopen in je bloedbaan en kan het niet gebruikt worden waarvoor het bedoeld is. Als je insulineresistent bent voel je je moe. Daarbij kun je last hebben van snaaitrek omdat je bloedsuikerspiegel uit balans is en kun je je zelfs depressief voelen. Des te meer insuline er in je bloedbaan aanwezig is des te lager is de vetverbranding. Je kunt hierdoor in korte tijd aankomen in gewicht en/of moeite hebben met afvallen. Vooral teveel buikvet is een teken van insulineresistentie. Daarbij is acne ook veelvoorkomend bij mensen met insulineresistentie. Dit heeft vaak als oorzaak dat er teveel testosteron geproduceerd wordt (in de vetcellen) en ook kan een verhoogde hoeveelheid circulerend insuline bij vrouwen leiden tot extra aanmaak van testosteron in de eierstokken. Testosteron zorgt voor verhoogde aanmaak van talg, wat weer tot acne leidt.


Een aantal oorzaken van insulineresistentie kunnen zijn:

- Weinig bewegen

- Teveel koolhydraten/suikers

- Weinig vezels

- Chronische stress

- Weinig slaap


Gelukkig kun jij zelf actie ondernemen om het proces omkeerbaar te maken waardoor je weer overgaat tot vetverbranding ipv suikerverbranding. Je bloedsuikerspiegel zal hierdoor stabieler worden waardoor je tussen de maaltijden door minder last hebt van een dip, je cravings zullen afnemen, je zult je energieker voelen en je kunt weer gewicht verliezen.


Wat je er zelf aan kunt doen: - Ga bewegen Zorg ervoor dat je dagelijks 30-60 minuten matig beweegt. Het liefst op een nuchtere maag. Dit kan een stevige wandeling zijn in de natuur. Je hoeft echt niet los te gaan in de sportschool. Liever niet zelfs, dit zorgt voor veel vrouwen juist voor teveel stress. En dat willen we zoveel mogelijk vermijden.

- Meer ontspannen en stress vermijden

Wanneer je veel last hebt van stress is vaak je cortisol (stresshormoon) ook uit balans. Cortisol zorgt ervoor dat glycogeen (opgeslagen glucose in spieren, wat gebruikt word bij inspanning) omgezet wordt in glucose. De alvleesklier zal meer insuline gaan aanmaken wanneer er glucose in onze bloedbaan aanwezig is om dit naar onze cellen te begeleiden. Wanneer we veel stress hebben zal cortisol op haar beurt weer meer glycogeen gaan omzetten in glucose en zo blijven cortisol en insuline elkaar tegenwerken waardoor we teveel glucose in onze bloedbaan krijgen.Doordat de glucose niet terecht kan in de spieren, blijft de glucose concentratie in het bloed te hoog. Het lichaam gaat dan als alternatief glucose opslaan in vetcellen. De combinatie van hoge gehalten aan cortisol en insuline in het bloed zorgen er tevens voor dat het lipoproteïne lipase wordt geactiveerd. Lipase is verantwoordelijk voor vetopslag. Cortisol en insuline zorgen dus samen voor extra vervoer van glucose uit het bloed naar de vetcellen. Je lichaam maakt hiermee een reservevoorraad vet aan. Je komt aan in gewicht.

- Vermijd koolhydraten en suikers Het eten van koolhydraten en suikers zorgt ervoor dat onze alvleesklier nog meer insuline gaat produceren. Dit willen we vermijden om oa onze bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Daarbij raad ik aan om gluten en zuivel te laten staan. Deze voedingsmiddelen hebben effect op onze darmen en kan zorgen voor ontstekingen in het lichaam waardoor je immuunsysteem continu aan staat.

- Verbeter je slaap Zorg ervoor dat je elke avond op een vast tijdstip naar bed gaat. Het aantal uur slaap dat men nodig heeft verschilt per persoon. Gemiddeld is 7-9 uur per nacht voldoende voor een gezonde nachtrust.


- Eet voldoende groenten

Het liefst zo'n 500 gram per dag. Verdeel het over de dag dus niet alleen met het avondeten. Er zijn voldoende recepten te vinden om ook groenten te eten tijdens het ontbijt en je lunch. Groenten bevatten tevens ook veel vezels wat weer tengoede komt voor een gezonde darmwerking.


- Gebruik supplementen

Supplementen kunnen je helpen om weer gevoelig te worden voor insuline. Omega 3 (visolie) heeft een gunstig effect op de celwanden waardoor ze voedingsstoffen makkelijker kunnen opnemen maar afvalstoffen ook beter kunnen afvoeren. Chroom is een stof die een gunstig effect heeft op de insulinereceptoren.


- 1 tot 2 gram kaneel per dag

Het verwerken van kaneel in je maaltijden kan je cellen weer gevoeliger maken voor insuline.


- Slique Essence innemen

Slique Essence is een blend van meerdere essentiele olien van het merk Young Living. Het bevat oa Grapefruit, Tangerine, Spearmint, Lemon, Ocotea, Stevia en Limonene. Ocotea is een nauwe verwant van kaneel. Meer informatie over deze olie kun je hier lezen.


Wil je weten of je last hebt van insulineresistentie? We kunnen dit meten met een een EMB test. Maak snel een afspraak. Al binnen 2-3 weken heb je de uitslag zodat je snel inzichten hebt in je klachten en gericht met de uitslagen aan de slag kunt.

©2020 by Puur22