Niet lekker in je vel? Misschien serotonine tekort?

Bijgewerkt: 30 dec 2020

Bij veel vrouwen komt er een disbalans in neurotransmitters naar voren uit de EMB test. Vooral een tekort aan serotonine. Serotonine is hét gelukshormoon met een kalmerend effect. Het is tevens betrokken bij je libido, eetlust en slaappatroon.


Serotonine is de voorloper van melatonine, het stofje die zorgt voor een goede nachtrust. Geen wonder dat je minder goed slaapt wanneer je serotonine niveau niet optimaal is.

De neurotransmitter serotonine wordt voor 90% aangemaakt in onze darmen. Het is dus erg belangrijk om onze darmen te voorzien van gezonde voeding. Niet alleen voor je lichamelijke gezondheid maar ook je brein wordt hier erg blij van! Men zegt ook wel eens dat je darmen je tweede brein zijn.


Klachten die we vaak zien bij een serotonine tekort zijn:

- depri/angstige gevoelens

- vermoeidheid

- gewichtstoename

- trek in koolhydraten

- slapeloosheid

- darmklachten

- gevoeliger voor licht/geluid/prikkels

- sneller pijntjes, bijv fibromyalgie

- stemmingswisselingen


Gelukkig kun je hier zelf al veel aan doen! Natuurlijk is het wel fijn om te weten hoe je ervoor staat. Dit kunnen we onderzoeken dmv een EMB test. Een 14 pagina's tellend rapport geeft je inzicht in jouw lichamelijke & geestelijke gezondheid. Hierop ontvang je een persoonlijk suppletie advies, is het duidelijk welke voedingsstoffen je het beste kunt vermijden en ontvang je vaak leefstijl adviezen. Je lichamelijke & geestelijke gezondheid is nauw met elkaar verbonden en het is aan te raden om dit op elk vlak te verbeteren: Voeding, Rust, Suppletie & Beweging staan hierbij centraal. Gelijk een afspraak maken kan via www.PUUR22.nl/agenda


Enkele tips om alvast toe te passen:

- Eet je ontbijt als je het gevoel hebt dat je dit nodig hebt, intermittent fasting kan goed voor je zijn maar is zeker niet voor iedereen weggelegd! Een banaan bij je ontbijt kan fijn zijn voor je serotonine level ivm tryptofaan (belangrijk aminozuur voor de aanmaak van serotonine) wat in een banaan zit.

- Eet voldoende groenten op een dag! Liefst minimaal 500 gram. Verdeel dit over je 3 maaltijden van de dag.

- Ga wandelen! Het liefst in de zon ivm vitamine D aanmaak. Geen zon? Slik vitamine D3/K2 druppels van Vitakruid.

- Een goede multi is voor veel vrouwen een aanrader. Bijv de Multi vrouw dag & nacht van Vitakruid. (hoge dosering, hoge opneembaarheid. Ik ben fan van Vitakruid dus vandaar dat ik dit veel adviseer)

- Eet veel vette vis en slik Omega 3 bij. Vloeibare variant van Arctic Blue bijv!

- Kurkuma heeft een stimulerende werking op serotonine. Maak een Golden Milk met amandel of havermelk met een lepeltje kurkuma en zwarte peper. Een beetje honing als je van zoet houdt.

- 5-HTP is een supplement wat goed kan helpen als je het echt even niet meer weet. Slik dit echter NIET als je antidepressiva of andere suppletie slikt die de hersenstofwisseling beinvloed.

- Luister naar de 'serotonine booster' in de Meditation Moments app. Je vind 'm onder het kopje "binaural". Doe een koptelefoon op en neem even de tijd om te luisteren!

- Gebruik essentiële olien zoals Lavender. Dit heeft een positief effect op serotonine. Smeer 'm op je buik, inhaleer (een diffuser is ideaal in de kamer) of maak een (voeten)badje met magnesium vlokken en een paar druppels Lavender. Meer info over olien & begeleiding hierbij: www.iOlie.nl

- Begin je dag met een half uurtje voor een daglichtlamp. Gewoon in bed, tijdens het opmaken of zet 'm naast je als je aan het werk bent op je laptop. Let op het aantal lux wanneer je er 1 aanschaft. Deze moet min 10.000 lux geven. Dit is de sterkte van het licht. Hoe hoger de waarde, hoe minder je lang nodig hebt voor een goed therapeutisch resultaat. Ik heb er 1 van medisana --> Bol.com. Wil je supplementen bestellen? Neem dan contact met mij op.


65 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

©2021 by Praktijk Puur22 | Marije Hofman